Корисна інформація для батьків
РОДИННО-СІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ
Де згода в сімействі, де мир і тишина,
щасливі там люди, блаженна сторона.
І.П.Котляревський
Родина – це природний осередок найглибших людських почуттів, де дитина засвоює основи моралі серцем і душею, коли розвиваються почуття доброти, чуйності, любові до всього живого. Батьки – головні природні вихователі дитини. Основний чинник у формуванні особистості – це виховний клімат сім’ї. Рідна домівка – не тільки місце притулку, дах над головою, а й родинне вогнище, місце захисту від життєвих негараздів.
Рекомендації батькам :
1. Виховує все: люди, речі, явища, але на першому місці батьки і педагоги.
Учити жити – це значить передати із серця в серце моральні багатства. І передає ці багатства той, хто з колиски пестить дитину, хто дбайливою рукою підтримує її перший крок, хто веде її за руку першою стежинкою життя. Це мати, батько і вчитель.
2. Виховання починається із дня народження.
Перше, із чого дитина починає пізнавати світ, - це ласкава материнська усмішка, тиха колискова пісня, добрі очі, лагідні обійми. З усього цього складається перше уявлення про добро і зло.
3. У сімейному вихованні вирішальну роль відіграє морально-політичне обличчя батьків.
Могутньою виховною та облагороджуючою силою для дітей сім’я стає тільки тоді, коли батько і мати бачать високу мету свого життя, живуть в ім’я високих цілей, що збільшують їх в очах дитини.
4. Турбота батька і матері про здорову сім’ю.
Справжня мудрість вихователя – батька, матері – в умінні дати дитині щастя дитинства – це спокійне домашнє вогнище.
5. Сім’я – це первинний колектив українського суспільства.
Чи почуває дитина, що блага її життя – наслідок великої праці батьків, турботи люблячих її людей? Адже без них, без їхньої праці й турботи вона просто не могла б існувати. Тут криється велика небезпека – виростити людину егоїстичну, яка вважає, що головне – її особисті потреби, а все інше – другорядне. Є лише один шлях: учити дитину робити добро для нас, батьків, вихователів; учити дітей розуміти й переживати всім серцем, що вона живе серед людей і що найглибша людська радість – жити заради когось.
6.Готових рецептів сімейного виховання немає.
Є люди, здатні тільки родити, але не здатні по-справжньому народжувати. Повнокровна й гармонійна особистість народжується материнською і батьківською мудрістю. Народження людини – велике і важке діяння, щаслива і складна праця, яка називається вихованням.
1. Правила дорожнього руху
· Ходити тільки по правій стороні тротуару;
· Дорогу переходити не поспішаючи;
· Не можна переходити дорогу навскіс;
· Переходячи дорогу, слід подивитися наліво, дійшовши до середини вулиці, зупинитися і подивитися направо;
· Якщо не встигли перейти вулицю і рух транспорту почався, слід зупинитися на середині вулиці і зачекати, поки рух припиниться;
· Якщо немає тротуарів, слід триматися лівого боку дороги, тобто йти назустріч транспорту, що рухається.
2. Правила електробезпеки
· Під час вимикання електроприладів забороняється витягувати вилку з розетки за шнур;
· Категорично забороняється користуватися електроприладами, в яких знайдено несправність;
· Не торкатися мокрими руками електроприладів, які знаходяться під напругою.
Пам’ятайте: зовнішніми ознаками несправності електропроводки або електроприладів є специфічний запах підгораючої ізоляції, з’явлення іскри, перегрівання штепсельних розеток і вилок.
3. Вибухонебезпечні предмети
· До виявлених вибухонебезпечних предметів ні в якому разі не можна торкатися, перекладати, розряджати, зберігати;
· Забороняється використовувати снаряди для розведення вогню;
· Не можна збирати, здавати снаряди в металобрухт;
· Виявивши вибухонебезпечні предмети, необхідно терміново повідомити міліцію, школу, військкомат.
4. Правила протипожежної безпеки
· Гра з вогнем – одна з причин пожежі;
· Дотримуй тесть правил протипожежної безпеки під час екскурсій, походів.
5. Правила поведінки на воді
· Купатися можна тільки в сонячну безвітряну погоду при температурі повітря не нижче 20-25оС і води – не менше 18-20оС;
· Купатися дозволяється тільки в спеціально відведених місцях;
· Забороняється заходити у воду глибше, ніж по пояс, людині, яка не вміє плавати;
· Не запливайте за знаки огорожі акваторії пляжу;
· Грубі ігри та пустощі у воді небезпечні для життя;
· Не забруднюйте воду та берег;
· Не подавайте хибних сигналів тривоги;
· Не користуйтесь надувними матрацами, катерами та іншими предметами, які не призначені для плавання.
6. Правила культури поведінки
· Завжди прагніть бути культурною людиною;
· Поступайтеся місцем людям похилого віку;
· Поважайте старших, не будь грубим;
· Не гуляйте пізніше 21 години;
· Не сидіть цілодобово біля телевізора, комп’ютера;
· Більше читайте художньої літератури.
7. Категорично забороняється
· Ходити на території новобудов;
· Купатися без догляду дорослих;
· Розводити вогнище в лісі, поблизу ліній електропередач;
· Їздити на велосипеді на тій частині дороги, де рухається транспорт.
8. Суворо дотримуйтесь правил:
· Дорожнього руху;
· Користування газовими, електричними приладами;
· Поведінки дітей на воді;
· Користування пасажирським ліфтом;
· Протипожежної безпеки;
· Прогулянки на велосипеді.
ПАМ’ЯТКА «БЕЗПЕЧНИЙ ВІДПОЧИНОК УЗИМКУ»
Правила поведінки на водоймах покритих льодом.
· Не можна з'їжджати на лижах із крутого берега на лід: у разі різкого навантаження він може провалитися.
· Категорично забороняється дітям грати на незміцнілому льоду.
· Небезпечно бути біля берегів, де найчастіше виникають промоїни, тріщини й розриви льоду.
· На льоду краще мати при собі знаряддя безпеки (лижі, мотузку, палицю).
· Обходь місця, вкриті товстим шаром снігу: під снігом лід завжди тонший; тонкий лід і там, де розливаються джерела, де швидка течія або струмок впадає в річку.
· Переходь річку тільки у встановлених місцях, товщина льоду має бути не менше за 15—20 см.
· Катайся на ковзанах лише в перевірених та обладнаних для цього місцях.
· Якщо лід почав тріщати та з'явилися характерні тріщини, негайно повертайся на берег. Не біжи, відходь повільно, не відриваючи ступнів ніг від льоду.
Обережно: бурульки!
Нестійкі погодні умови — відлига вдень і заморозки вночі — сприяють активному утворенню бурульок на покрівлях споруд (особливо старих будинків із похилим дахом) та великих деревах.
Будь особливо уважним, проходячи біля будинків або високих дерев. Спершу впевнись у відсутності загрози падіння льодових наростів.
Якщо це можливо, тримайся на відстані від будинків та інших споруд, обираючи найбільш безпечний маршрут руху.
У жодному разі не заходь за спеціальні огорожі поблизу будинків або дерев.
Правила поведінки під час ожеледиці
· Ходи не поспішаючи, ноги злегка розслаб у колінах, ступай на всю підошву. Руки мають бути вільні. Пам'ятай, що поспіх збільшує небезпеку під час ожеледиці, тому виходь із будинку повільно.
· У разі порушення рівноваги швидко присядь — це найбільш реальні шанс утриматися на ногах.
· Падай із мінімальної шкодою для свого здоров'я. Відразу присядь, щоб знизити висоту. У момент падіння зберись, напруж м'язи, а доторкнувшись до землі, обов'язково перекотися — удар, спрямований на тебе, зменшиться.
· Не тримай руки в кишенях: це збільшує можливість не тільки падіння, а й важких травм, особливо переломів.
· Обходь люки: як правило, вони покриті льодом. Крім того, люки можуть бути погано закріплені, що збільшує ризик травмування
· Ідучи тротуаром, не проходь близько до проїжджої частини дороги. Це небезпечно, адже є ризик підковзнутися і впасти під колеса автомобіля, що проїжджає.
· Не перебігай проїжджу частину дороги під час снігопаду та ожеледиці, пам'ятай, що через ожеледицю значно збільшаться відстань гальмівного шляху.
· Якщо ти впадеш і деякий час відчуєш біль у голові й суглобах, нудоту - терміново звернися до лікаря.
Правила протипожежної безпеки
· Не грайся із сірниками та запальничками.
· Не запалюй свічки та бенгальські вогні без нагляду.
· Не залишай іграшки, книжки, одяг біля увімкнених обігрівачів.
· Не суши речі над газовою плитою.
· Не пали багать у сараях, підвалах, на горищах.
· Не вмикай багато електроприладів одночасно: електромережа може згоріти.
· Обов'язково вимикай електроприлади, коли виходиш із дому. Не тягни за дріт руками, обережно вийми штепсель із розетки.
· На дачі або в селі не відкривай грубку: від маленької; вуглинки, що випаде з неї, може статися пожежа.
Усі ці проблеми можна розв'язати за умови уважності та терпіння дорослих.
• Слід допомагати дитині в навчанні, щоб вона зрозуміла всі подробиці важкого завдання та сама мала змогу виконати аналогічне, докладно пояснюючи свої дії.
• Необхідно частіше грати з дитиною в розвиваючі ігри, щоб тренувати її пам'ять, увагу й мислення — відгадувати кросворди, головоломки, шаради.
• Потрібно привчати дитину до режиму дня, тим самим розвиваючи її волю й зібраність.
• Допомагати дитині прагнути вдосконалювати свої здібності не тільки в навчанні, але і в інших справах. Що стосується навчання, то нехай учень навчиться в першу чергу сумлінно виконувати домашні завдання, у чому йому допоможе спеціальна пам'ятка.
Метод ключових слів
Цей метод може допомогти дитині під час вивчення великого за обсягом тексту.
Ключовими словами називаються найважливіші слова в абзаці.
Якщо згадуєш ключові слова, то відразу згадуєш, про що сказано в потрібній частині тексту.
Під час читання абзацу обирається одне або два ключових (найважливіших) слова. Після цього обрані слова записуються в необхідній послідовності й до кожного слова ставиться запитання, яке пов'язує його з відповідною частиною тексту. Потім два ключових слова треба з'єднати за допомогою питань, у результаті чого створюється ланцюжок, який слід записати й вивчити. Переказуючи заданий текст, спираються саме на цей ланцюжок.
Метод «5П»
Цей метод було розроблено американськими психологами. На їхню думку, метод «5П» дозволяє зосередитися на найголовнішому в досліджуваному тексті та допомагає краще його запам'ятати. Цей метод рекомендується використовувати під час підготовки усних завдань.
Ось у чому він полягає:
1П — переглянь текст (швидко);
2П — придумай до нього запитання;
ЗП — познач олівцем найважливіші місця;
4П — перекажи текст (використовуючи ключові слова);
5П — переглянь текст повторно.
На замітку батькам
• Не перетворюйте виконання дитиною домашніх завдань у засіб катування чи покарання.
• Формуйте позитивну мотивацію виконання домашнього завдання, його далекі перспективи.
• Заохочуйте дитину за добре виконане домашнє завдання, радійте її досягненням, пов'язаним з позитивною оцінкою.
• Допомагайте дитині у виконанні домашнього завдання тільки в надзвичайній ситуації.
• Не намагайтеся виконувати завдання за свою дитину.
• Формуйте в дитині культуру розумової праці, цікавтеся, яку додаткову літературу можна використати для якісного виконання домашніх завдань.
• Використовуйте можливість додаткових і стимулюючих занять у школі,, аби знизити навчальне навантаження вдома.
• Консультуйтеся з учителями-предметниками у разі, якщо ваша дитина зазнає труднощів з підготовкою домашніх завдань.